Otomotiv endüstrisi teknolojik gelişmeleri de yakından takip ediyor. Elektrikli, otomatik vitesli, hybrid derken yatırımcılar şimdi de gözünü uçan arabalara dikti...
Günlük kullandığımız araçlar yıllar geçtikçe daha teknolojik ve konforlu hale getiriliyor. Son gelişmeler ışığında geliştirilen arabalarda yıllardır hayali kurulan şey uçan araçların üretilebilmesiydi. Yatırımcılara göre de şu anki teknolojide bunu yapmak hayal değil.
30-40 yılı aşkın bir süredir üretilmesi düşünülen ve bugüne kadar çeşitli prototiplerinin yapıldığı uçan arabalar, kasa ve diğer aksamlarda kullanılan malzemelerle artık hazır hale gelmek üzere. Kiminin maddi kiminin de teknolojik olarak yetersizliklerinden ötürü bir kenara atıldığı projeler yeniden gündeme alınmaya başlandı. Çeşitli havacılık etkinliklerinde deneme sürüşleri yapılan araçlar henüz seri üretime girecek kadar gelişkin değil.
1970'lerde bu işe giren ve halen sürdürmeye çalışan Paul Moller, 30.000$'a sattığı M400 Skycar modelini üretmeye devam ediyor. Benzer şekilde projelendirilmiş 100 civarında denemenin var olduğu da ifade ediliyor. Şu an karşılaşılan en büyük sorun ise sanılanın aksine teknolojik değil. Yollar için tasarlanan araçların ağırlığıyla, havada gidecek bir aracın ağırlığı arasında denge sağlanmaya çalışılıyor.Bu tarzda araçlar üretmek için çalışmalar yapan birkaç şirket mevcut;
Terrafugia Transition
Şirketin CEO'su Carl Dietrich karbon-fiber yapıda ürettikleri birkaç modelin genellikle zenginlerin eğlence amacıyla tercih ettikleri araçlar olarak görüldüğünü belirtiyor.
10 çalışanı bulunan şirket 2004 yılından beri tasarımlar geliştiriyor. Ulaşılmak istenen nokta, 15 saniye içerisinde arabadan uçağa dönüşebilen ve 800km seviyesinde bir araç üretebilmek.
Dietrich şimdiden 50 sipariş alındığını belirtiyor. İlk uçuşun bu yıl sonunda yapılması planlanıyor. Teslimatlar ise 2010'da olacak.
LaBiche FSC-1
Mitch LaBiche öncülüğünde geliştirilen bu projede ise tek bir butona basarak aracın yanlarında kanatların çıkması düşünülüyor.
LaBiche Aerospace uçan arabaları 3000 kişiyle bire bir yapılan görüşmelerden sonra isteklere göre şekillendirilmeye başlandı. 175.000$ fiyatı bulunan model için siparişler de alınıyor. Şirket araçların ileride sertifika alarak yasal hale gelebileceğine dair umutlu.
6 kişinin üzerinde çalıştığı projeyle şirket, insanlara neler yapabileceğine dair somut çözümler göstermeyi amaçlıyor.
Samson SkyBike
Sam Bousfield tarafından geliştirilen yenilikçi tasarım ise uçan motosiklet şeklinde.
Samson Motorworks adındaki şirket tarafından geliştirilen projede amaç, yarı ölçekli, radyo dalgaları üzerinden kontrol edilebilen bir ürünün birkaç ay içerisinde oraya çıkması.
Tam ölçekli aracın 50.000$'lık bir fiyata satılması düşünülüyor. Bousfield, yılda en az 1000 aracın satılabileceğini tahmin ettiklerini belirtiyor.
Caravella CaraVellair
Rocketdyne havacılık şirketinde uzun bir süre çalışıp 100.000$'lık bir para biriktirince rüyasını gerçekleştirmek üzere buradan ayrılan Joseph Caravella ise üç tekerlekli uçabilen bir motosiklet üzerinde çalışıyor.
Caravella'nın tasarımı, hem motora hem de pervanelere güç veren, tek motorlu ve uçak kokpitlerine benzer bölmesi bulunan bir araç.
CaraVellair adını verdiği tek kişilik aracın 50.000$ civarına satılacağını ve 2010'dan itibaren uçuşa hazır olacağını tahmin ediyor. Garajda üzerinde aylarca çalışılan tasarım için şu an uçamayan bir prototip geliştirildi. Wisconsin'de düzenlenen EAA AirVenture havacılık etkinliğinde sergilenen araç Terrafugia kadar ilgi çekti.
Moller Neuera
Moller'in Skycar'ı tüm dikkatleri üzerine çekmeyi başardı. Moller International tarafından geliştirilen proje kapsamında M200X adıyla üretilen prototip, muhtemelen piyasaya Neuera adıyla sunulacak. Araç 3 metre kadar havaya yükselebiliyor ve saatte 120km hızla 1 saat süreyle seyir edebiliyor.
17 kişinin çalıştığı şirket bu modelden ilk aşamada 40 adet üreterek 2010 yılından itibaren 250.000$'lık bir fiyatla teslimatlara başlayacak.
Günlük kullandığımız araçlar yıllar geçtikçe daha teknolojik ve konforlu hale getiriliyor. Son gelişmeler ışığında geliştirilen arabalarda yıllardır hayali kurulan şey uçan araçların üretilebilmesiydi. Yatırımcılara göre de şu anki teknolojide bunu yapmak hayal değil.
30-40 yılı aşkın bir süredir üretilmesi düşünülen ve bugüne kadar çeşitli prototiplerinin yapıldığı uçan arabalar, kasa ve diğer aksamlarda kullanılan malzemelerle artık hazır hale gelmek üzere. Kiminin maddi kiminin de teknolojik olarak yetersizliklerinden ötürü bir kenara atıldığı projeler yeniden gündeme alınmaya başlandı. Çeşitli havacılık etkinliklerinde deneme sürüşleri yapılan araçlar henüz seri üretime girecek kadar gelişkin değil.
1970'lerde bu işe giren ve halen sürdürmeye çalışan Paul Moller, 30.000$'a sattığı M400 Skycar modelini üretmeye devam ediyor. Benzer şekilde projelendirilmiş 100 civarında denemenin var olduğu da ifade ediliyor. Şu an karşılaşılan en büyük sorun ise sanılanın aksine teknolojik değil. Yollar için tasarlanan araçların ağırlığıyla, havada gidecek bir aracın ağırlığı arasında denge sağlanmaya çalışılıyor.Bu tarzda araçlar üretmek için çalışmalar yapan birkaç şirket mevcut;
Terrafugia Transition
Şirketin CEO'su Carl Dietrich karbon-fiber yapıda ürettikleri birkaç modelin genellikle zenginlerin eğlence amacıyla tercih ettikleri araçlar olarak görüldüğünü belirtiyor.
10 çalışanı bulunan şirket 2004 yılından beri tasarımlar geliştiriyor. Ulaşılmak istenen nokta, 15 saniye içerisinde arabadan uçağa dönüşebilen ve 800km seviyesinde bir araç üretebilmek.
Dietrich şimdiden 50 sipariş alındığını belirtiyor. İlk uçuşun bu yıl sonunda yapılması planlanıyor. Teslimatlar ise 2010'da olacak.
LaBiche FSC-1
Mitch LaBiche öncülüğünde geliştirilen bu projede ise tek bir butona basarak aracın yanlarında kanatların çıkması düşünülüyor.
LaBiche Aerospace uçan arabaları 3000 kişiyle bire bir yapılan görüşmelerden sonra isteklere göre şekillendirilmeye başlandı. 175.000$ fiyatı bulunan model için siparişler de alınıyor. Şirket araçların ileride sertifika alarak yasal hale gelebileceğine dair umutlu.
6 kişinin üzerinde çalıştığı projeyle şirket, insanlara neler yapabileceğine dair somut çözümler göstermeyi amaçlıyor.
Samson SkyBike
Sam Bousfield tarafından geliştirilen yenilikçi tasarım ise uçan motosiklet şeklinde.
Samson Motorworks adındaki şirket tarafından geliştirilen projede amaç, yarı ölçekli, radyo dalgaları üzerinden kontrol edilebilen bir ürünün birkaç ay içerisinde oraya çıkması.
Tam ölçekli aracın 50.000$'lık bir fiyata satılması düşünülüyor. Bousfield, yılda en az 1000 aracın satılabileceğini tahmin ettiklerini belirtiyor.
Caravella CaraVellair
Rocketdyne havacılık şirketinde uzun bir süre çalışıp 100.000$'lık bir para biriktirince rüyasını gerçekleştirmek üzere buradan ayrılan Joseph Caravella ise üç tekerlekli uçabilen bir motosiklet üzerinde çalışıyor.
Caravella'nın tasarımı, hem motora hem de pervanelere güç veren, tek motorlu ve uçak kokpitlerine benzer bölmesi bulunan bir araç.
CaraVellair adını verdiği tek kişilik aracın 50.000$ civarına satılacağını ve 2010'dan itibaren uçuşa hazır olacağını tahmin ediyor. Garajda üzerinde aylarca çalışılan tasarım için şu an uçamayan bir prototip geliştirildi. Wisconsin'de düzenlenen EAA AirVenture havacılık etkinliğinde sergilenen araç Terrafugia kadar ilgi çekti.
Moller Neuera
Moller'in Skycar'ı tüm dikkatleri üzerine çekmeyi başardı. Moller International tarafından geliştirilen proje kapsamında M200X adıyla üretilen prototip, muhtemelen piyasaya Neuera adıyla sunulacak. Araç 3 metre kadar havaya yükselebiliyor ve saatte 120km hızla 1 saat süreyle seyir edebiliyor.
17 kişinin çalıştığı şirket bu modelden ilk aşamada 40 adet üreterek 2010 yılından itibaren 250.000$'lık bir fiyatla teslimatlara başlayacak.